Det är onsdag och jag har varit vaken i några timmar nu. Började tagen tidigt i morse med att skypa med Mamma, Pappa, Lisa och David, de satt samlade allihopa hemma i soffan, redo för lite familjemys via skype. De berättade om resan de varit på i USA, det var roligt att höra att de haft det så fantastiskt bra. Lisa hade lärt sig snorkla och David hade burit en krokodil-bebis, lika modiga båda två! Och jag fick ventilera mig lite jag också, uppdatera dem om livet här i Korea. Igår hade jag och Linnea presentation i en av kurserna, efter min grupps presentation bad läraren alla i klassen sätta betyg på vår presentation på en skala mellan 1-7.. Så märklig situation. Presentationen gick väl okej för min del, både jag och Linnea gjorde instroduktionen och diskussionen i klassen på våra vardera grupppresentationer, varav läraren tyckte att koreanerna skulle ta för sig lite mer av.. "De internationella elverna tar för sig mest i båda grupperna, ni måste ta för er mer ni ockå", inte onstigt de inte lär sig att ta för sig när hon helt plötsligt kan stå och skratta åt dem, märkligt det där haha. Idag har vi två lektioner där det bara redovisningar, så ska bara dit och lyssna, ganska skön dag. 
 
På måndag kommer Filip äntligen hit, han är väldigt efterlängtad kan jag lova. Även de två Styleby tidningarna som han har köpt är väldigt efterlängtade, av både mig och Linnea haha. Tänk att vi varit här i mer än halva tiden nu, snart är vi hemma igen. Måste verkligen passa på att njuta sista tiden här nu, allt är så annorlunda än Sverige. Det känns ju som hemma här nu, måste ändå säga att det känns lite fräckt att bo här, på andra sidan jorden. Det är svårt att förså när man är mitt i det, men vad mycke vi har varit och är med om här, kommer nog verkligen förstå allt först när vi är hemma i Sverige igen. Allt är väldigt bra här, det är inte som hemma men vi har hittat vårt sätt att leva här med, visst känns det skönt att veta att man kan ha det väldigt bra var man är, även om det inte är alls som hemma. Det vi ständigt blir påminda om är hur bra vi har det i Sverige, ibland skäms jag över att berätta hur vi har det när folk härifrån frågor om Sverige. Vi har det oförskämt bra, kommer uppskatta allt så mycket mer efter detta halvåret, allt är inte så självklart som man tidigare trott. Till viss del handlar det väl om vad vi är vana vid också, folk här tycker förmodligen att sättat att leva här är det bästa, så är det ju. Allt handlar väl om hur man är uppväxt och vad man är van vid. Men bara en sån sak som att vi kan bo tillsammans med sin flickvän eller pojkvän, här i Korea tycker de att det är helt otroligt att vi får göra det i Sverige utan att vara gifta. Eller att vi tar hand om oss själva, inte behöver skicka ett foto till våra föräldrar när vi kommer hem på kvällen och senast vara hemma vid 22.00. Att resa runt om i världen, att åka till Tokyo med sin pojkvän på sin födelsedag till exempel. Sådana saker är inte ens att tänka på för de flesta här i Korea. Så nu hörrni, nu ska vi njuta till max här borta och ta vara på varje dag. Det är itne varje dag man bor i Seoul och pluggar Fashion!
 
Stora löv här i Korea! Vi har skrattat mycket åt vår underbara Matilda som fascinerats mycket av detta haha.
 
Fick en medelande av Annelie Lie för ett par dagar sedan, hon berättade bland annat om det tråkiga novembervädret ni har hemma i Sverige, vet hur grått och tråkigt det är.
Hösten här är som den finaste höstdagen i Sverige, fast så är den varje dag här. Önskar jag kunde skicka hem lite härlig höst till er där hemma, men här får ni en härlig bild i alla fall :)
 
 
 
 
Ha en bra onsdag där hemma! 
Kramar till er :)
 
 
 
 
 

4 kommentarer

Mamma

05 Nov 2014 07:37

Var så härligt att få en längre skypestund med dig kära dotter! Härligt att läsa om dina reflektioner om livet i Korea!
Puss och kram!

Klara

05 Nov 2014 08:13

Känner verkligen igen det, när man är iväg inser man vilken standard det är i Sverige! Så mycket mer man uppskattar allt;) kraaam

Kerstin Andersson

05 Nov 2014 15:25

Kul läsning nu igen. Det är så jättekul att läsa hur ni har det där borta. Jag förstår att dom inte fattar hur det är att leva i Sverige. Skillnaderna är nog som natt och dag. Här lever alla mycket friare om jag förstår dej rätt. Tack och lov för det. Du får en upplevelse som du aldrig glömmer.Du känner nog att det är tur att du inte bor där jämt.Du skulle INTE stå ut. Ha det nu så bra Kram Kerstin

Pappa

06 Nov 2014 23:38

Skönt att få ta del av dina reflektioner. Denna resan kommer du att ha stor glädje av resten av ditt liv. Toppen att Filip kan komma över och dela den med dig också. /Puss o kram

Kommentera

Publiceras ej